Vítězný film 6. ročníku Life Sciences Film Festivalu „Farmáři půdy“ Jorise van der Kampa a Fransjana de Waarda je obyčejný film o pěti neobyčejných holandských farmářích, kteří nám dávají tipy, jak zacházet s půdou. Necelých 40 minut filmu vám však vynahradí tak dva semestry studia pedologie.

lsff_st_ceny-34

Joris van der Kamp: režisér vítězného filmu LSFF 2016 „Farmáři půdy“

Joris van der Kamp vystudoval „půdní vědy“ ve Wageningenu, prováděl mapování půdy ve Španělsku, zkoumal zásoby půdy v Indonésii, pracoval s malými farmáři v Ghaně či prošel čtyřměsíčním ekologickým kurzem v Norsku. Čtyři roky pracoval v holandské organizaci zabývající se kompostováním „Soil & More International“.
V roce 2012 spoluzaložil iniciativu „Future Farmers in the Spotlight“, filmařský projekt s cílem především podporovat mladé udržitelné farmáře v Evropě. Výsledkem byla série „malých“ filmů o mladých farmářích, kteří si – slovy názvu jedno z filmů – „vybrali venkovskou alternativu“. Filmy z této série tvořily náplň jednoho z programových bloků 4. ročníku LSFF 2014.

Letos Joris – a jeho kolegové Fransjan de Waard a Wouter Verwijlen – přivezli svůj první „dlouhý“ film „Farmáři půdy“, v němž se vrací k jádru toho, „o čem to všechno je“ – k půdě. Dá se totiž říct, že toho víme víc o vzdálených galaxiích než o vesmíru přímo pod našima nohama. Pět nizozemských farmářů má jedno společné – to, co pěstují, je akorát půda (ostatně, pamatujete na Joela Salatina z filmu Polyfaces z programu LSFF 2015, který zase pěstuje akorát trávu?). Snaží se půdě dávat to, co potřebuje – ať je to kompost v jednom případě, klid díky bezorebnému obdělávání nebo třeba šetrné používání mechanizace jen ve stejných vymezených pásech. Výsledkem je půda plná bakterií, hub a žížal, půda kypící životem, zdravá a plodná.

Film Farmáři půdy oslovil porotu především hodnotou informací, které předkládá. Chystáte-li se farmařit či třeba jen zahrádkařit, nasměruje vás tento civilní film tam, kde to všechno začíná i končí – do vesmíru pod vašima nohama.

Comments are closed.